Укупно приказа странице

среда, 1. новембар 2017.

Nada Petrović / Subotica 01.11.2017.



Subotica 01.11.2017.





Gradilište na kom radim danas je bilo aktivno tek nekoliko sati. Objašnjenje je da je državni praznik. Pokušavam da saznam nešto više, ali baš i ne uspevam u tome. Nekoliko onih koje sam pitala mi ponešto kaže, ali kada se sve sabere to ne zadovoljava moju radoznalost. Usput saznajem i za Dušni dan koji je sutra. Zapitkujem da li to veze ima sa pravoslavnim zadušnicima ili možda sa Buseonim ponedeonikom, kako su govorili stari, ali ne uspevam. Jedino što mi skoro svi kažu da je ovde danas u satima sumraka najlepše na groblju i da tada puno sveta tamo ima, da je svečano pored hiljade i hiljade sveća okruženih cvećem.


Pokušavam da dodatna objašnjenja pronađem na netu. Pronalazim neka objašnjenja
„Prema hrišćanskoj tradiciji, dva dana u godini, 1. i 2. novembra, vernici se posebno sećaju svojih upokojenih, odlaze na groblja noseći cveće i paleći sveće. Rimokatolički Dan svih Svetih pominje se od četvrtog veka, kada je Sveti Jovan Zlatousti pomenuo da se Dan svih Svetih obeležavao prve nedelje posle Uskrsa. Od osmog veka obeležavanje se prenosi na 1. novembar i to je državni praznik svih dominantno katoličkih zemalja.“


„Papa Grgur III. (731. - 741.) premestio je ovaj praznik na 1. novembar, kako bi se poklopio sa drevnim keltskim praznikom »Samhain« koji je označavao Novu godinu. Na taj je način odgovorio na zahteve irskih monaha.

Papa je iz tog razloga izabrao 1. novembar kao datum godišnjice posvete jedne kapele u bazilici sv. Petra relikvijama »svetih apostola i svih svetih, mučenika i ispovednika i svih savršenih pravednika koji počivaju u miru po čitavom svetu.“

„Među narodom obično se ovaj praznik povezuje sa obilaskom groblja i uređivanjem grobova, pa tako i spomenom na mrtve. Ipak, u Crkvi se Spomen svih vernih mrtvih ili Dušni dan obeležava dan kasnije, 2. novembra.“

„Rimokatolici sutra obeležavaju Dušni dan ili Dan mrtvih sećanje na sve pokojne, a u crkvama se služi za pokoj duše i vernici odlaze na groblja. Taj praznik su uveli na kraju 11. veka francuski dominikanci, a 1915. godine papa Benedikt Petnaesti proširio ga je na celu Rimokatoličku crkvu.“

Za ovih dvadesetak poslednjih dana, koliko sam radno vezana za Suboticu, svaki slobodni trenutak sam koristila da nešto saznam, vidim, naučim, obiđe, fotografišem. Sakupila sam stotine i stotine fotografija, a među njima su i katoličke crkve, katedrala, spomenici... Zapisala desetine i desetine strana u dnevniku koji decenijama unazad svakodnevno vodim.

Dolaskom u Suboticu i mogućnošću da ostanem ovde nekoliko nedelja ostvarila mi se još jedna želja, a to je da što više moju lepu zemlju upoznam. A sa saznavanjem, upoznavanjem i prepoznavanjem još jednom duboko se poklonim senima mojih roditelja koji su uspeli da mi usade ljubav prema domovini.







       Zapis i fotografije  Nada Petrović

Нема коментара:

Постави коментар