Укупно приказа странице

уторак, 24. октобар 2017.

Нада Петровић / Црни Човек



Црни Човек


Основну школу сам учила у приградском насељу Крагујевца. Познавање друштва, историју, географију и по потреби руски предавао ми је наставник Сава. Памтим га по шамару који ми је развалио на самом почетку петог разреда само због две речи. „Хвала Богу“ изрекох у недоба, неколико тренутка након што је уписао петицу из озлоглашеног предмета Познавања друштва. А то Хвала Богу било је олакшање зато што је код њега и четворка била реткост, а петица мисаона именица. Пришао је жустрим кораком, подигао руку и тако ме одаламило да ми је уво месец дана звонило, неколико месеци сам слабије чула. Сећам се његових речи: „Ево ти јединица па нек ти је бог поправи.“
Сетих се наставника Саве у тренутку док сам стајала испред споменика  Цару Јовану Ненаду и би ми жао човека кога неколико деценија уназад нема, некога кога по ударцима памтим... Захваљујући њему знам многе историјске податке и мало истина... Неки од тих података које је предавао у последње време почињу да се доказују да су били само део диктатуре у оквиру школског програма.
Жао ми човека који се борио против Бога иако је био плаћен да се бори за знање. Жао ми њега који ни реч о Цару Јовану Ненаду никада није изговорио. Жао ми њега, а и свих нас ми жао...Нас који на националној фреквенцији имамо Сулејмана Величанственог а о Цару Јовану Ненаду или како су га још звали Црни Човек скоро ништа не знамо. Ништа не знамо иако на споменику пише: „Твоја је мисао победила“.



                           Споменик Цару Јовану Ненаду у Суботици
                         Рад Петра Палавичинија – обновио Сава Халугин


О тој мисли која је победила, о Цару Јовану Ненаду, о Црном Човеку, о борби, о томе да је у време Јована Ненада била једина српска престоница, о томе како је споменик измештен са свог првостојећег места након скрнављења, према неким извештајима из тог времена, мађарских фашиста, наиме, споменик се налазио испрва испред резиденције Цара Јована Ненада која је данас Фрањевачка Црква,  о нагађању да је Јован Ненад имао лагуме којима је сваког тренутка могао да се склони уколико налети опасност, о томе ко је Јован Ненад, да ли је потомак како је сам говорио византијских и српских владара или неко ко је како кажу нискога рода, о легенди да је надимак Црни Човек добио због црне белеге која се протезала целом дужином тела од десне стране чела до десног стопала, о свему томе и још које чему читам, запиткујем, бележим... Изнова учим историју...
                      
Ако неко жели нешто више да сазна ево може овде... А ја одох да даље тражим, читам, ослушкујем и бележим.

  

 

2 коментара:

  1. Nekad i ono što vidimo, ne vidimo. Ti vidiš i ono što drugi neće. Hvala ti na ovim zabeleškama, nije loše podsetiti se ili naučiti nešto o nama što ni sami ne želimo da znamo.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Неке ствари су нам склоњене од очију, од других су нас шамарима удаљавали... Сада је већа могућност због интернета да дођемо до онога до чега желимо.... И да прогледамо и видимо ако желимо...

      Избриши